Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ «ΜΜΕ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ»

Στα πλαίσια του μαθήματος με θέμα: «Παγκοσμιοποίηση και ΜΜΕ», έπρεπε να εξετάσουμε τον ρόλο των ΜΜΕ στην Παγκοσμιοποίηση και να δούμε πώς, και με ποιο τρόπο το τελευταίο αποτελεί σήμερα σημαντικό κομμάτι στον κόσμο. Με βάση αυτής της οπτικής, έθεσα θέμα για ανάλυση στους συμφοιτητές μου: «Πώς ένα παγκόσμιο προϊόν, γίνεται τοπικό και πως ένα τοπικό προϊόν, γίνεται Παγκόσμιο». Με αυτόν τον τρόπο, θα δούμε και θα καταλάβουμε καλύτερα, πώς το μιντιακό τοπίο ξεπερνά τα τοπικά σύνορα τόσο σε επίπεδο παραγωγής αλλά και σε επίπεδο κατανάλωσης. Επειδή, τα μέσα επικοινωνίας δεν αποτελούν μόνο συντελεστές αλλά ταυτόχρονα και διαμορφωτές της ιδεολογίας, αντιλαμβανόμαστε εδώ το σημαντικό ρόλο των ΜΜΕ στην παγκόσμια οικονομία και σε αυτό που ονομάζουμε παγκοσμιοποίηση. Μέσα από τις αναρτήσεις αυτής της εβδομάδας έχουμε δει τέτοια παραδείγματα μιντιακών προϊόντων που επεκτάθηκαν από τα τοπικά πλαίσια σε παγκόσμιο και από παγκόσμιο σε τοπικό.

Σε γενικές γραμμές έμεινα ευχαριστημένη με αυτό που διάβασα, παρόλο που κάποια άτομα δεν αναφέρθηκαν στα μιντιακά προϊόντα αλλά ανάλυσαν τη σημασία της «παγκοσμιοποίησης» από την οπτική των δύο σχολών Φρανκφούρτης / Μπέργμινχαμ και της Α. Σ- Μοχάμμαντι χωρίς να δω κάποιο μιντιακό προϊόν να παράγεται ως παγκόσμιο ή κάποιο παγκόσμιο μιντιακό προϊόν να ενσωματώνεται σε τοπικό όπως στο παράδειγμα της Βέρας, της Νάνση, της Κέλι, και του Γεράσιμο. Τα παιδιά που δεν παρουσίασαν κάποιο μιντιακό προϊόν, αναφέρομαι στον Θάνο και στην Ισιδώρα, τοποθέτησαν πολύ σωστά την ανάλυση σε αυτό που έγραψαν.

Για παράδειγμα, ο Θάνος τόνισε ότι τα ΜΜΕ μεταβιβάζει ιδέες και πεποιθήσεις σε άτομα του κάθε σπιτιού. Τα ΜΜΕ έφεραν τις ειδήσεις, τα ρεπορτάζ, τις όψεις πολιτισμών και τις όψεις υποκουλτούρας, ελέγχοντας των ελεύθερο χρόνο των ανθρώπων. Επίσης, μίλησε για την μαζική κουλτούρα και τον σημαντικό τους ρόλο στην παγκόσμια κληρονομιά π.χ: μυθιστορήματα, κινηματογράφος, μουσεία και για τα πολιτιστικά γεγονότα που μεταδίδονται μέσα από συναυλίες και φεστιβάλ για να τα γνωρίζουν και «άλλοι» πολιτισμοί. Μίλησε για τις θεωρίες της Αναμπέλ υπογραμμίζοντας, ότι η παγκοσμιοποίηση επηρεάζει τον καλλιτεχνικό χώρο. Το φιλμ που παρουσίασε έδειξε πως η παγκοσμιοποίηση και η ιδιωτικοποίηση επηρέασαν την ζωή των ανθρώπων Ασία / Αφρική / Αμερική / Ευρώπη και πως αυτοί οι άνθρωποί αντιστέκονται στον μηχανισμό της κεφαλαιοκρατίας. Η Ισιδώρα, ανέλυσε πολύ προσεχτικά τα θεωρητικά εργαλεία της Αναμπέλ για την παγκοσμιοποίηση. Μου άρεσε πολύ η παρουσίαση των μιντιακών προϊόντων, επίσης συγχαρητήρια στους συμφοιτητές μου, που αναφέρθηκαν στις σημασιολογίες όπως: το Breakfast/ πρωινό, Hallovven/ αποκριάτικες εορτές, για την παράδοση ελληνικών οικογενειών, ελληνική κουζίνα, ελληνική νοοτροπία, διαπροσωπικές σχέσεις, για τα γκέι ζευγάρια και για την κατανάλωση της τεκίλας που μεταφέρεται από τα θρησκευτικά πλαίσια στα πλαίσια της διασκέδασης.

Συμπερασματικά, μπορώ να πω, ότι μέσα από τις αναρτήσεις είδαμε πως τα ΜΜΕ γεννούν κάποιες κοινωνικές σχέσεις. Η κατασκευή της πραγματικότητας είναι ο κόσμος που αναγνωρίζει, παράγει και αναπαράγει τα ΜΜΕ. Η πολιτιστική παραγωγή των ΜΜΕ υποστηρίζει σημαντικά τον κεντρικό σκοπό της παγκοσμιοποίησης. Παραδείγματος χάρη, βλέπουμε πώς τα μέσα μαζικής επικοινωνίας αλλοιώνει πολιτισμούς ηπείρων αλλά και αυτοχθόνων κοινωνιών, χρησιμοποιώντας τους τρόπους ζωής, έθιμα, σύμβολα και επεμβαίνοντας παραμορφωτικά στα πολιτιστικά δημιουργήματα ανθρώπων και λαών, κατασκευάζει μια βολική πολιτιστική πραγματικότητα η οποία επηρεάζει τις κοινωνίες προς την κατεύθυνση κατανάλωσης των προϊόντων των πανίσχυρων εταιριών και επίσης επηρεάζει τις κοινωνίες αυτές προς αποπολιτικοποίηση. Θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε ότι η κατανομή του χρόνου, η θεαματικοποίηση των επιλεγμένων γεγονότων, οι διάφοροι ήχοι, εικόνες και σημαινόμενα συναρθρώνονται μαζί σε μια συγκεκριμένη δομή και αλληλουχία, για να αποτελέσουν στην συνέχεια απαραίτητα δομικά υλικά για την παραγωγή θεαματικής πολιτιστικής παραγωγής των ΜΜΕ. Επομένως, η χρήση του όρου "παγκοσμιοποίηση" εκτός από την ιδεολογική της σκοπιμότητα, εκπορεύεται από τα ΜΜΕ (δηλαδή κερδίζει μέσα από αυτό), όπου εκτός από τις διαφημίσεις των προϊόντων, διαφημίζουν πλέον κατά σύστημα, την πληθωρική και την πολύχρωμη διάχυση της ιδιωτικής "ελεύθερης" οικονομίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: